середа, 4 січня 2012 р.

ЦИФРОВИЙ ЛІКБЕЗ. УРОК ЧИСЛО ТРИ part one

 IPTV: ПЕРСПЕКТИВИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ В УКРАЇНІ

Наприкінці року на українському ринку може з'явитися кілька нових IPTV-проектів, які вже достатньо довгий час розробляються вітчизняними операторами фіксованого зв'язку. Втім, не всі гравці ринку вважають доцільним запуск даного сервісу в умовах великої кількості пропозицій платного телебачення в більш низьких цінових сегментах. IPTV - це технологія, що дозволяє ефективно передавати телевізійний канал по інтернет-протоколу. На відміну від традиційних видів цифрового телебачення (ефірного, кабельного і супутникового), IPTV - повністю інтерактивний сервіс, що функціонує в рамках мультисервісних мереж Triple Play і Double Play. По суті, технологія IPTV не має обмежень по кількості каналів (число їх може досягати від 30 до 100 і більше) і якості трансльованого контенту. Все залежить лише від пропускної здатності мережі і території її охоплення. Супутникові і звичайні аналогові телеканали також можна приймати за допомогою IPTV, якщо перекодувати їх для перегляду в мережі.
Сьогодні на ринку послуги IPTV надає поки єдиний фіксований оператор - "Комстар Україна" (дочірня компанія російського "Комстара"). Компанія на початку року анонсувала побудову власної мультисервісної мережі нового покоління - до 2011 р. оператор планує набрати в Києві та Одесі більше 125 тис. клієнтів. Прес-секретар ВАТ "Комстар-ОТС" (Росія) Катерина Невська тоді повідомляла, що в планах компанії після комерційного запуску IPTV в Одесі до кінця року вивести таку послугу і в Києві. "Стратегічні завдання" Комстара "- присутність у всіх містах України, в першу чергу в містах-мільйонниках", - підкреслювала вона.
Компанія дійсно запустила навесні IPTV в Одесі. Але до столиці поки не добралася. Хоча в минулу п'ятницю пані Невська зазначила, що своїх планів "Комстар" не змінював. І запуск послуги в Києві все-таки повинен відбутися до кінця року. Варто зазначити, що у "Комстара" є досить багатий досвід на ринку платного телебачення в Росії, і зокрема - в Москві.
За підсумками другого кварталу 2008 року столична абонентська база компанії налічувала 146 тис. чоловік, що на 44% більше, ніж за аналогічний період 2007 р. Можливо, що маркетингові прийоми, відпрацьовані на москвичах, оператор випробує і на киянах після виходу на ринок.
Інші українські оператори фіксованого зв'язку поки тільки готують IPTV-проекти. Причому підготовка в деяких з них істотно затяглася. "Укртелеком" планував, що послуга буде доступною ще в грудні 2007 р. - січні 2008 р. Партнером по запуску мала стати "Українська незалежна ТВ-корпорація" (телеканал "Інтер"). Проте терміни старту проекту зсунулися на рік.
"У нас цей проект практично готовий", - заявив заступник голови правління "Укртелекому" Ігор Сиротенко. За його словами, оператору залишилося доробити лише кілька нюансів, щоб клієнту було просто користуватися послугою.
Сиротенко дав зрозуміти, що столиця, швидше за все, не буде першим ринком, де IPTV буде доступно. "Нам конкурувати в Києві було б нерозумно, тобто намагатися давати людям те, що вже є", - підкреслює заступник голови правління. За його словами, кабельне телебачення від "Волі" присутній майже в кожному будинку столиці. "Але у нас є дуже багато клієнтів в обласних центрах, де ефірне телебачення не дуже гарне і кабельного дуже мало. Є багато районних центрів, де телебачення - це практично тільки кілька ефірних каналів, а хто багатший - супутниковим телебаченням обзавівся. І все. А ми там можемо IPTV запропонувати. Наша система дозволяє дістати цих людей. Технічний ресурс у нас теж є ", - говорить він.
Сиротенко не розповів, скільки коштуватимуть телевізійні пакети від "Укртелекому". "Виведемо - покажемо. Ще не будемо про це говорити з тієї простої причини, що зараз почнеться дискусія, чи добре це чи погано, багато чи мало, дорого чи не дорого і т.д. Можу сказати, що суттєвих відмінностей (від ринкових умов .- "i") за ціною не буде, але можливостей у клієнтів буде більше ", - відзначає він. Що стосується каналів, то, за його словами, можна включити їх скільки завгодно. "Але чим більше вибору, тим нижча ймовірність того, що він буде зроблений. Тому кількість каналів буде доречним", - резюмує він.
Схоже, не поспішає з виведенням на ринок послуги інтерактивного телебачення і "Голден Телеком" (об'єднаний з "Українські радіосистеми", ТМ Beeline). Раніше анонсувалося, що ГТ планує запустити IPTV в першу чергу в Києві, після того як огорне оптикою більше 60% багатоповерхівок столиці. "Проект перебуває в стадії тестування різних варіантів обладнання, після чого буде прийнято остаточне рішення про конфігурацію і постачальників рішень", - заявив директор з маркетингу Beeline Антон Володькін. "Реалізація не затягується. Це досить складний проект, і для опрацювання його старту потрібен час. Є наміри запустити послугу, однак конкретну дату старту поки що озвучити не можемо", - уточнив він.
Неповна готовність
Не всі учасники ринку схильні вважати, що зараз відповідний час для запуску IPTV в Україну. За словами гендиректора телекомунікаційної компанії "Датагруп" Олександра Данченка, зараз ринку під IPTV немає. "Для того щоб ця послуга окупилася, вона повинна коштувати від $ 15 до $ 30 абонплати на місяць. Якщо ми подивимося на ринки великих українських міст, то побачимо, що, наприклад, у Дніпропетровську чи Одесі 100 каналів зараз транслюється за $ 6. Відповідно, якщо зараз багато інвестувати в IPTV і виводити той самий контент, який вже є на ринку, то його ніхто не візьме ", - відзначає він. Крім того, за словами пана Данченка, зараз обмежується трансляція російських каналів, без яких контенту стане ще менше.
Загалом, Олександр Данченко виділив три основні причини, чому, незважаючи на декларації, фіксовані оператори зв'язку поки не вивели на ринок IPTV-послуги: "Перше - це дорожнеча, друге - це відсутність ринку на сьогодні, і третє - відсутність контенту. Тому наша позиція поки така: буде ринок - будемо виводити IPTV. Мережні можливості вже зараз це дозволяють зробити ", - резюмує він. Однак Ігор Сиротенко додає, що окупатися послуга може - все залежить від форми договору контентодержателя. "У нашому випадку форма така, що послуга буде окупатися", - уточнює він.
Найбільший кабельний оператор країни "Воля" начебто не дуже здивований тим, що в нього можуть найближчим часом з'явитися телевізійні конкуренти. "Кожен новий сервіс вимагає значних вкладень, які разом з тим повинні бути доцільні результату. З нашого боку логічно пропонувати тільки ті послуги, які затребувані на ринку. А для абонента зараз не настільки важливо, чи буде він дивитися телепередачі по IP або DVB. Можливо , IPTV дозволяє реалізувати масу додаткових послуг. Ось тільки практика показує, що платити за них в Україні поки що не готові ", - говорить керівник відділу PR« Волі »Аліна Сігда. І справа тут, за її словами, головним чином полягає в консервативності більшості абонентів і малої поінформованості про можливості нових сервісів.
Сігда зазначає, що ситуація з Triple Play і IPTV у світі, незважаючи на заяви різних операторів, далека від досконалості. "Так, серед абонентів міжнародної телекомунікаційної компанії Orange Telecom (яка входить до складу France Telecom) тільки 16 тис. використовують усі переваги IPTV (загальна абонентська база Orange Telecom становила в 2007 році 163 млн. клієнтів по всьому світу", - уточнює вона. Все ж Аліна Сігда додає, що "Воля" розглядає як конкурентів усі компанії, які надають послуги доступу до телевізійних програм (незалежно від технології).

Прогнозується, що світовий обсяг ринку IPTV-послуг досягне $ 38 млрд., його будуть генерувати 53 млн. абонентів. Північна і Південна Америка, а також Західна Європа, як очікується, будуть найбільшими ринками завдяки високому доходу з кожного абонента. У довгостроковій перспективі, згідно з дослідженням Research and Markets, азіатсько-тихоокеанський регіон очолить світову революцію з підключення абонентів до послуги IPTV, за доходами і за інфраструктурою і т.д. Збільшення проникнення широкосмугового доступу (ШСД) в інтернет підігріває цю тенденцію.
Втім, потенціал ринку IPTV у всіх країнах різний. Він залежить від розвиненості місцевих ринків платного телебачення і регуляторної політики. Найбільш динамічно послуга розвивається в умовах мінливої ​​економіки. Це, наприклад, такі країни, як Китай, де відбувається урбанізація населення і зростання середнього класу. Даний факт, до речі, вже підтверджує статистика підключень. Так, кількість абонентів у провінції Джіянгсу, розташованої на східному узбережжі Китаю, за дев'ять місяців с. р. збільшилося на 471%, згідно Interfax China. Це найбільш істотне зростання в даному сегменті китайського ринку за останній час. У Джіянгсу налічувалося 200 тис. абонентів, в той час як на кінець минулого року їх було всього 35 тис. Провінція за темпом підключень обігнала навіть Шанхай, де за три квартали абонентська база зросла на 150%, до 600 тис. клієнтів.
Спираючись на подібну статистику, можна сказати, що стратегія Ігоря Сиротенка (зосередити основну увагу на регіонах) виглядає обгрунтованою. На прикладі Китаю видно, що незадоволений попит у регіонах може стимулювати швидкий розвиток ринку в цілому. До речі, в Китаї China Telecom просуває платне телебачення не тільки своїми силами, але й спільно з медійними партнерами. Ймовірно, подібні союзи виявилися б успішними і в нашій країні.
Зараз також активно інвестують у просування IPTV оператори країн Латинської Америки, ще одного активно розвивається регіону. Згідно Signals Telecom Consulting, ринок цієї частини світу до 2013 р. повинен досягти позначки $ 3,9 млрд.
А от у США IPTV буде складніше розвиватися, тому що проникнення платного телебачення вже і так достатньо високо, і айпітівішнікі відчувають постійну конкуренцію з боку кабельних і супутникових провайдерів. Для підключення до IPTV найбільш значним бар'єром у багатьох країнах залишається досить висока вартість послуги. У штатах, так само як і в країнах Західної Європи, національні оператори вибирають екстенсивний шлях розвитку ринку IPTV, збільшуючи пропускну здатність мереж і надаючи більший асортимент послуг.
Наочний приклад тому - німецький оператор Deutsche Telekom, який до кінця року планує завоювати 0,5 млн. клієнтів IPTV-послугою T-Home Entertain, тобто в два рази збільшити кількість підключень до цього сервісу порівняно з кінцем першого півріччя. У планах німецького оператора на цей рік - покрити високотехнологічної мультисервісної мережею VDSL 50 населених пунктів і довести кількість підключених міст до мережі ADSL2 + до 1 тис. У розвинених країнах зростання ринку вже не таке стрімке, як у зростаючих економіках. France Telecom показує річне зростання абонентської бази IPTV в межах 80%. Станом на кінець першого кварталу компанія обслуговувала 1,5 млн. абонентів платного телебачення.
Одним з найбільш швидко розвиваються західноєвропейських ринків можна вважати португальський. Виявилося, що він навіть випереджає в цьому році очікування місцевих аналітиків з Banco Portuguеs de Investimento. У вересні кількість абонентів IPTV Portugal Telecom перевалила за 200 тис., у той час як експерти пророкували, що оператор подолає цю планку тільки під кінець року. Тепер абоненти платного телебачення складають приблизно 30% всіх клієнтів бродбенду Portugal Telecom, або 7% від всіх абонентів фіксованих ліній оператора. Якщо розглядати наших ближчих сусідів, то як приклад можна привести литовського оператора TEO Group. У цьому році, так само як і у "Укртелекому", у компанії з Литви спостерігався активний ріст абонентів бродбенду (до 286 тис. на кінець вересня). Паралельно з цим стрімко зростає телевізійна база оператора - за третій квартал вона зросла з 28 до 47 тис. абонентів.

Український ринок IPTV за прогнозами до 2016 року буде демонструвати темпи річного зростання на рівні 42% і через 5 років досягне абонбази в 104 тис. користувачів або ж 2% від усієї бази платного ТБ. Такий прогноз озвучили в Pyramid Research. Цей прогноз заснований на припущенні, що український національний регулятор таки видасть "довгоочікувані ліцензії" на IPTV в кінці 2011 року. Це, на думку аналітиків, дозволить ряду операторів фіксованого зв'язку надавати послуги multiplay (телефонія, Інтернет, ТВ).

Загалом же для українського телеком-ринку в Pyramid Research озвучують такі прогнози: у 2011 році обсяг доходів за послуги складе близько 39,2 млрд.грн. ($ 5 млрд.), що на 4,8% більше, ніж результати 2010 року. У період з 2011 по 2016 рік ринок буде рости на 3,7% на рік у гривні, основними драйверами зростання стануть фіксований широкосмуговий доступ (13,1% на рік), мобільна передача даних (12,7%) і платне ТБ (8 , 2%).

На кінець 2010 року в Україну налічувалося всього 17,25 млн. домогосподарств , в яких ведеться прийом ТБ-сигналу і відповідно, є хоча б один телевізор (ТВ-домогосподарств). З них близько 1% приймали IPTV.

Київстар досі чекає видачі ліцензії від Національної ради з питань телебачення і радіомовлення. За словами директора з розвитку бізнесу на масовому ринку Київстар Віталія Ворожбита, регулятор не зміг надати достатніх підстав для відмови і затягування з видачею дозвільного документа здається компанії безпідставним.

На початку року голова Нацради заявляв про необхідність розвитку в Україні IPTV . "Ми всі розуміємо, що в нинішній ситуації і для Інтернет-провайдерів, і для провайдерів програмної послуги IPTV  стає необхідністю. Без надання цієї послуги своїм абонентам ці компанії будуть в аутсайдерах свого сегменту ринку", - зазначав тоді голова Нацради Володимир Манжосов .
https://sites.google.com/site/pidpriemstvotm2012/
 ©Україна, Рівне, creative initiative group, 2011 рік

Немає коментарів: