вівторок, 7 лютого 2012 р.

Суспільне мовлення - Єлманова Оксана. Погляд з кабінету НАЦРАДИ.


Процес створення ж в Україні суспільного мовлення триває довгі 15 років і сьогодні особливо назріла потреба в такому суспільно орієнтованому та відповідальному мовнику.«Цензура», «політика каналу», «джинса»…
Перелік медійних визначень зі знаком «-», породжених за часів незалежної України, досить великий. Здавалося, все має бути навпаки. Наша держава вже давно стала на шлях демократії. А в цьому процесі чи не найголовнішим чинником є «Свобода слова». Це фактично, синоніми, взаємодоповнюючі поняття: демократія – свобода слова. Про неї багато говорять з трибун, дискутують, намагаються сформулювати її визначення. Та безумовно, саме свобода формулювання думки, переконань та вподобань населення є запорукою вільного суспільства. Чому ж, маючи конституційно визначену свободу, журналісти – носії і транслятори цього поняття – фактично в кожному моєму інтерв’ю запитують про тиск на ЗМІ з боку посадовців чи цензуру, що прописана в політику видань їх власниками? Переконана, один з ефективних інструментів, що допоможе розв’язати цей клубок протиріч – створення окремої, незалежної та не заангажованої платформи – суспільного мовлення, управління яким буде здійснювати саме суспільство.
«Рупор для народу!» – цей вираз сотні разів застосовувався з різним змістом, але завжди – лише у відношенні до ЗМІ. Бо ж у будь-які часи медіа призвані інформувати, з єдиною константою: орієнтація інформації – на потребу населення. Основним споживачем ЗМІ завжди було суспільство і медіа призвані задовольняти його потреби.
Чи не вперше це словосполучення було вжито після появи в Радянському Союзі радіо. Згадуючи історію створення та розвитку вітчизняного радіомовлення, а потім і телебачення, переконуєшся, що значення цього гасла – істинне і актуальне й до сьогодні. Скажімо, в 60-их роках телебачення почало виконувати не лише суто інформативну, а й пізнавальну та просвітницьку функцію для населення. Телеведучі, тодішні диктори, прирівнювались до «зірок»: їх фотокартки вирізали з журналів, календарики з їх світлинами колекціонували, а інформація, що доносилась з теле- та радіомережі – сприймалась «за чисту монету». Це була «правда» найвищої інстанції. Медіа тоді були «рупором» влади, яка чітко визначала, що має знати суспільство й куди рухати суспільну свідомість. Але питання «що дивитись?» тоді не стояло, вибору телеканалів не було. Тоді не прийнято було засуджувати владу, критикувати, виносити на всезагал власні сімейні проблеми та й журналістських розслідувань і ток-шоу не було. Звичайно радянському «рупору» можна закинути необ’єктивність, незбалансованість, а змісту тодішньої медійної інформації – відсутність свободи слова та вибору. З цим можна погоджуватись чи дискутувати, проте влада не тільки контролювала, а й миттєво реагувала на кожне повідомлення ЗМІ. Варто було з’явитися матеріалу з критикою чиновника, як кар’єра цього «везунчика» стрімко уходила в піке. Висвітлення проблемної ситуації в будь-якій сфері життєдіяльності країни супроводжувалося жорсткою та невідворотною реакцією влади.
Часи змінилися – ми маємо густо наповнену сітку мовлення, як радіо так і телевізійну: в населення є широке право вибору змісту, тематики чи подачі інформації. Безперечно, вітчизняна журналістика за останні десятиліття значно змінилась – змінились бо часи, ситуація в країні, змінилась й сама країна, а відповідно і потреби її населення. Сьогодні ЗМІ призвані не лише інформувати, а й розважати, виконувати просвітницьку, пізнавальну, виховну функції, зрештою – бути повноцінною «Четвертою владою», де найголовнішим замовником і споживачем є суспільство. Проте, з ростом свобод для ЗМІ, зворотно-пропорційно відбувається інфляція ваги ЗМІ для сприйняття владою, а вочевидь знижується і реакція влади на висвітленні події.
Безумовно, що цьому сприяла і комерціалізація ЗМІ (інтереси власників), і використання ЗМІ з метою маніпулювання суспільною думкою («джинса»), і політична складова (цензура та самоцензура). І будь-які спроби держави, в особі державних органів, вплинути на ситуацію, навіть з найчистішими і найчеснішими цілями, будуть розглядатися з боку ЗМІ як загроза свободі слова. Якщо говорити відверто, то такі спроби й насправді несуть потенційні загрози використати величезний ресурс – ЗМІ.
Європейські країни вже давно виробили механізми захисту від таких речей і одним з основних запобіжників від маніпулювання суспільною думкою є громадське мовлення. Світова практика створення та функціонування такого мовлення демонструє декілька можливих джерел фінансування: з державної скарбниці, за рахунок абонентської плати громадян, спонсорські кошти, доходи від продажу авторських прав на ретрансляцію проектів та інше. В більшості країн Європи саме абонентська плата є джерелом фінансування суспільного мовлення. Хоча, скажімо, в Іспанії, кошти виділяються державою, у вигляді дотацій. Проте, незалежно від форми фінансування, «музику замовляє» не фінансуюча сторона, а кінцевий споживач – глядач. Бо ж суспільне мовлення є стосунками між глядачем, як замовником та телерадіокомпанією, як виконавцем.
Контроль за мовленням здійснюють максимально незалежні та незаангажовані люди, які є висуванцями різноманітних громадських організацій, призначені від суспільних інституцій. Вони й утворюють собою спеціальну наглядову комісію суспільного мовлення і захищають інтереси кожної з верств населення. Така форма управління суспільним телерадіомовленням існує практично у всіх країнах світу, де існує саме суспільне мовлення. Наприклад, в британців – BBC, яку більшість експертів світу вважають класичною схемою суспільного мовлення. З 1927 року в них існує рада керуючих з 12 осіб, які мають слідкувати за тим, щоб редакційна політика BBC відповідала суспільним інтересам, однак без втручання в сферу управління компанії. Основну ж діяльність веде виконавчий комітет з 9 осіб, що призначаються радою керуючих. Кожен з них є висуванцем окремої громадської організації. Японське ж громадське мовлення – корпорація NHK – очолює також рада керуючих із 12 осіб, які призначаються урядом за погодженням парламенту. І така форма обрання наглядачів не заважає NHK бути другим за величиною суспільним мовником в світі, уступаючи лише BBC.
Взагалі єдиного, типового прикладу утворення суспільного мовлення не існує – кожна країна має свої практики, основані на власних традиціях та умовах.
Процес створення ж в Україні суспільного мовлення триває довгі 15 років і сьогодні особливо назріла потреба в такому суспільно орієнтованому та відповідальному мовнику.
Перспектива створення суспільного телебачення в нашій державі обговорюється протягом довгого періоду часу на всіх рівнях. Реальне створення ж українського суспільного каналу зупинилось на прийнятті ключового закону, який дасть старт ері суспільного мовлення в Україні. Проте дискусії навколо його форматів, юридичних основ, джерел фінансування та засад управління не вщухають.
Та час іде. Питання суспільного телебачення «підігріте» дискусіями, але, як то кажуть, «з цього каші не звариш». І доки політики і експерти запитують та уточнюють, суспільство чекає на відповідь: коли ж відбудеться в нашій країні громадське телебачення? Бо ж створюючи, не варто боятися помилитись. Будь-яке починання має шлях зародження, вдосконалення та розвитку, де корективи – поступовий процес уже в дії. В дискусії зароджується істина лише тоді, коли за розмовами і обговореннями є рішення, втілення їх в життя та практичні і логічні результати роботи. Переконана, найближчим часом українці все ж матимуть суспільний рупор. Суспільне ж мовлення – стане не просто атрибутом чи додатком демократичного суспільства, а очолить медійний ринок, буде його лідером, дасть новий виток в національній журналістиці загалом.
Автор: Оксана Єлманова, член Національної ради з питань телебачення та радіомовлення

11 коментарів:

володимир сказав...

Досье


Родилась 10.12.1972, г. Хмельник, Винницкая обл.

Образование:

Национальный государственный университет им. Т.Г.Шевченко (1995 г., кафедра общей психологии и социологии).
Национальный государственный университет им. Т.Г.Шевченко (1997 г.), второе высшее образование, юридический факультет.


Этапы деятельности:

1991 – 1992 г.г. - глава рекламного отдела компании «Роксолана»;
1992 – 1995 г.г. - президент рекламного агентства Dali;
1993 – 1995 г.г. - президент и соучредитель компании Master Video;
1995 – 1996 г.г. - соучредитель «Юридической консалтинговой компании».
1996 – 2003 г.г. - вице-президент корпорации «BM Group».
с 1999 г. –по 2006- глава представительства датского инвестиционного холдинга Dannmar Scandinavia Aps в Украине.
с февраля 2003 г. - по настоящее время - генеральный директор группы компаний FIM.


Хобби: экстремальные путешествия, йога.


Чем гордится: ребенком

За что стыдно: за то, что не всегда можно сказать правду в лицо

Жизненное кредо: лучше сделать маленькое дело, чем подавать большие надежды.

Анонім сказав...

Елманова Оксана Николаевна – украинская бизнесмен, член Нацсовета по вопросам телевидения и радиовещания.

Родилась 10 декабря 1972 года в городе Хмельник Винницкой области.

В 1995 году окончила Национальный университет им. Т. Г. Шевченко (кафедра общей психологии и социологии), в 1997-м – юридический факультет КНУ им. Т. Шевченко.

С 1991 по 1992 год возглавляла рекламный отдел компании Роксолана.

1992-1995 гг. – президент и соучредитель рекламного агентства Dali, которое занималось инвестированием в теле- и медиапроекты.

1994-2003 гг. – генеральный директор и одна из основателей Master Video. Компания занималась производством собственного продукта для телерадиовещания.

1995-1996 гг. – соучредитель Юридической компании Алком Киев.

С 1996 по 2003 – вице-президент строительной корпорации BM Group.

1999-2006 гг. – глава представительства датского инвестиционного холдинга Dannmar Scandinavia Aps в Украине.

2003-2010 гг. – основатель, соучредитель и генеральный директор группы компаний FIM.

29 июня 2010 года вошла в состав Нацсовета по вопросам телевидения и радиовещания (постановление ВРУ № 2365 – VI).

В 2010 году Оксана Елманова с состоянием в $ 30 млн заняла сотое место в рейтинге самых богатых украинцев по версии журнала Корреспондент Золотая сотня.

Заслуженный юрист Украины (2009), победитель программы Человек года-2007 в номинации Менеджер года.

Замужем. Есть дочь.

Подготовлено Корреспондент.net по материалам открытых источников

Анонім сказав...

Оксана Елманова – одна из немногих женщин украинского бизнеса, кто может гордиться десятками тысяч квадратных метров, построенных под ее руководством.

Группа компаний FIM, соучредителем которой является госпожа Елманова, имеет непосредственное отношение к появлению первого в Украине профессионального складского комплекса FIM Service, двух бизнес-центров FIM Center, ресторана «О`Панас», ресторанно-гостиничного комплекса «Триполье», лаунж-бара TraderVic’sMaiTaiLounge, двух ТЦ «Квадрат». Группа компаний входит в шестерку ведущих управляющих компаний Украины, по результатам исследований Building Media Group.

В настоящее время Елманова входит в состав Национального совета Украины по вопросам телевидения и радиовещания.

Оксана Елманова обладает званием «Заслуженный юрист Украины», а в 2007 году признана победителем программы «Человек года» в номинации «Менеджер года».

Оксана Елманова начинала свой путь в бизнесе еще в начале 90-х. Как предприниматель пробовала себя в различных направлениях, под ее руководством были созданы: рекламное агентство, продакшн студия, торговые организации, компании, предоставляющие юридические и консалтинговые услуги.

Составляющими формулы успеха, по ее мнению, являются: опыт, профессионализм, трезвая оценка результата собственных действий, умение реагировать на конструктивную критику и быть самокритичным.

володимир сказав...

Цифровое телевидение должно быть бесплатным для зрителя. Об этом сообщила член Национального совета по вопросам телевидения и радиовещания Оксана Елманова на пресс-конференции в ГолосUA.

Анонім сказав...

Миллионер-девелопер Оксана Елманова уже полгода пробует себя в новой роли — члена Нацсовета по телевидению и радиовещанию. Яблоко от яблони недалеко падает. Родственники Елмановой — видные чиновники украинской политической арены.


Народная мудрость Подолья гласит: «Хто рано одружиться, той вік не натужиться». Этой пословицей уроженка Подолья Оксана Елманова руководствуется… в политике. Впрочем, претендент на «руку и сердце» уже есть — Коммунистическая партия Украины. Именно по ее рекомендации минувшим летом Елманова стала чиновником, войдя в Национальный совет по вопросам телевидения и радиовещания.

Комментируя назначение, г-жа Елманова подчеркивает свою исключительную симпатию к коммунистам, дружеские отношения с Петром Симоненко и вторым секретарем КПУ Игорем Алексеевым. Товарищеские связи Елманова, в девичестве — Калетник, получила «по наследству». Отец Николай Калетник в 1990-е возглавлял управление Минлесхоза Украины и курировал госпредприятие «Чернобыльлес», под контролем которого было более 280 тыс. га закрытой территории. Двоюродный брат — коммунист Игорь Калетник, глава Гостаможслужбы. В политику Елманову привел именно кузен, в свое время возглавляющий парламентский комитет по борьбе с коррупцией. Не менее примечателен дядя — регионал Григорий Калетник, глава комитета ВР по вопросам аграрной политики и земельных отношений. В деловых кругах семью Калетник называют крупными землевладельцами. К слову, у семьи есть гектары не только в Украине, но и… на Марсе. В офисе FIM Group, где произошла встреча Елмановой с корреспондентом «ВД», висит сертификат на аренду марсианского кратера Лассел — по соседству с Уорреном Баффеттом и Миком Джаггером.

На вопросы о политике хозяйка офиса отвечает, как политический романтик, настоящими историями — вспоминая коммунистическое прошлое, семейные споры о судьбе Компартии, пионерские зорьки.

Анонім сказав...

На вопросы о политике хозяйка офиса отвечает, как политический романтик, настоящими историями — вспоминая коммунистическое прошлое, семейные споры о судьбе Компартии, пионерские зорьки.

Как вы познакомились с Петром Симоненко?
— И с Петром Николаевичем, и с Игорем Викторовичем Алексеевым, вторым секретарем ЦК КПУ, меня познакомил мой двоюродный брат — Игорь Калетник. С самого детства мы с братом были очень дружны. По окончании института он встал на путь чиновника. А я, уже будучи студенткой второго курса, начала заниматься бизнесом. Иногда за семейными ужинами мы вступали с кузеном в дебаты. Игорь защищал позицию государства, я — бизнеса. Однажды он сказал: «Вы, бизнесмены, не хотите мыслить глобально, копаетесь в своем огороде». Благодаря кузену три года назад я начала серьезно задумываться о том, как функционирует госаппарат.

В ближайшее время вступите в КПУ?
— Еще нет. Для меня вступление в партию — серьезный шаг, так как это значит, что в душе я должна полностью принять ее идеологию. Но меня сегодня привлекают люди, которые являются основой Компартии. Мне близки дух и посылы, которые витают в Компартии.

Как член Нацсовета вы несете обязательства перед КПУ?
— Я с открытой душой могу сказать, что у меня в Нацсовете были личностные амбиции — попробовать себя в качестве госменеджера. Для меня это вызов и мне важно быть эффективной. А задача для госрегулятора одна: сделать рынок прозрачным, дать единые правила и контролировать отсутствие преференций у его игроков.

Но какие-то рекомендации в отношении работы в Нацсовете Компартия озвучивает?
— Петр Николаевич Симоненко дает мне возможность принимать самостоятельные решения, основываясь на собственном опыте. Например, летом 2010-го, когда начались события вокруг TBi и «5 канала» (эти телеканалы обвинялись в недобросовестном конкурсном получении частот на телевещание — прим. «ВД»), Петр Николаевич дал напутствие: внимательно разберись, что было подоплекой таких шагов. Мне никто не давал готовых решений, вынесенных КПУ, — кого-то защитить, кого-то ущемить. Это было колоссальным облегчением. С выдачей этих частот были значительные несоответствия. Нарушения пестрят в оформлении документов

Анонім сказав...

красивая, умная и богатая - становится страшно...

Анонім сказав...

Семья и связи Семья и связи
Семья Воспитывает дочь Ольгу. Разведена. По некоторым данным, имела отношение к фамилии "Вишневская".

Отец Николай Николаевич - в 1990-е возглавлял управление Минлесхоза Украины и курировал госпредприятие Чернобыльлес, под контролем которого было более 280 тысяч га закрытой территории [2].

Дядя Григорий Калетник - трижды нардеп. Ныне - в фракции ПРУ. Яркий кучмист.

Двоюродный брат Игорь Калетник - глава украинской таможни. Видный контрабандист [3].

Экс-муж Дмитрий Елманов - основатель БМ Групп.
Близкие связи Валерий Хорошковский - глава СБУ. Бизнесмен. Имеет отношение к каналу Интер. Член субклана регионалов RUE.

Борис Ложкин - руководитель Украинского медиа-холдинга. Первый его проект Теленеделя в середине 1990-х финансировался через Елманову.

Деркач Андрей - сын близкого друга третьего президента Кучмы, его недремлющего ока Леонида Деркача. Деркачи недавно породнились с Григоришиным.

Вадим Ермолаев - его Алеф постепенно кренится в сторону регионалов. Давний партнер.

Вадим Гриб - собственник ТЕКТ. Бизнес-друг.

Петр Симоненко - лидер КПУ. Народный депутат. Приятель.

Игорь Алексеев - второй секретарь ЦК КПУ. Приятель.

Проблемные связи Олег Бахматюк - "яичный король" купивший у Елмановой два "Квадрата", один из которых потом по вине строителя залило, заявил: По поводу причин заливов могу сказать, что ТЦ Квадрат на ст. м. Дружбы Народов строился в спешке. Это было некачественное архитектурное решение, приведшее к заливам. Уже став собственниками объектов, мы поддерживали коммуникации, капитальные затраты были высокими. Мы пытались решить проблему окончательно посредством перепланировки объектов. Для этого требовалось согласование КГГА, которое мы не получили до сих пор. Но изначально проблема возникла по вине девелопера и выставлять владельцев подобных проблемных объектов виновными как минимум некорректно.

Опасные связи Лев Парцхаладзе - в процессе Кризиса еле-еле избежал банкротства и был вынужден продать свой XXI век. В любом случае эффективному менеджеру общаться с ним вряд ли коми

Анонім сказав...

Спершу за UBR проголосувало лише троє членів Нацради, однак через кілька секунд Лариса Мудрак зазначила, що у зв'язку з тим, що вона зачитує питання з порядку денного, вона випадково проголосувала невірно. Після повторного голосування ТОВ «ЄС Продакшен груп» отримало 5 голосів (голосували всі присутні члени Нацради, окрім Оксани Головатенко)

Анонім сказав...

Обладатели лицензий

А теперь перейдем к полному списку обладателей лицензий на цифровое вещание в регионах. Общая группировка такова:

государственные и коммунальные компании – 39 компаний/ 184 лицензии;

родственники ESG–фавориты Нацсовета – 5/ 152;

компании, связанные с провластными политиками – 23/134;

отказ от лицензии – 13.
http://nashigroshi.org/2011/11/07/delezh-tv-efyra-–-4-postoronnym-vhod-vospreschen/

Анонім сказав...

Оксана Елманова региональному ТВ надо объединяться
http://www.youtube.com/watch?v=OuM8--OiqKA